به گزارش شهرآرانیوز، در نخستین روز هفته جاری (شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴) محمدرضا گنجی، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور، گفت: «با تشدید چالشها مجبوریم تولید را تا ۲۵ درصد کاهش دهیم.»
او در همان مصاحبه، سوی دیگر کاهش تولید را افزایش قیمت دانست و گفت: «در حال حاضر تولیدکنندگان تایر با زیان کالا تولید میکنند. به همین دلیل برای جبران بخشی از زیان، افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر ضروری است!»
حالا ۲ روز بعد از این مصاحبه، امروز دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ مجتمع صنایع لاستیک یزد با انتشار اطلاعیهای در سامانه جامع اطلاعرسانی ناشران از افزایش قیمت ۱۵درصدی محصولات خود خبر داده است. با مصوبه هیئتمدیره این شرکت قیمت محصولات تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت به میزان ۱۵ درصد از یکم مهر ۱۴۰۴ افزایش خواهد یافت.
حالا میتوان به صراحت گفت که نخستین قطعه از دومینوی افزایش قیمت لاستیک بر زمین افتاده است. یکسری از مواد اولیه ساخت لاستیک یا تایر خودرو وارداتی است. نرخ ارز وارداتی این اقلام افزایش یافته و هزینههای تولید از جمله دستمزد کارگر نیز افزایش داشته است و از همین حالا باید منتظر افزایش قیمت لاستیک باشیم.
قیمت لاستیک خودرو به صورت دستوری و از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین میشود. با این حال همانطور که رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک وعده داده است، بعد از دورهای کاهش تولید و فشار بر بازار، احتمالا ستاد تنظیم بازار نیز به افزایش قیمت رضایت خواهد داد.
البته بدیهی است که مسئولان امر تا دقیقه ۹۰ با افزایش قیمت لاستیک مخالفت خواهند کرد، چراکه تغییر در نرخ لاستیک باعث تغییر در نرخ حمل بار و در نتیجه قیمت بسیاری از کالاها خواهد شد.